• خانه
  • مقالات
  • بازیابی ارزهای به اشتباه ارسال شده در نوبیتکس و دیگر صرافی های ایرانی
نوبیتکس برای بازیابی تراکنش‌های اشتباه

بازیابی ارزهای به اشتباه ارسال شده در نوبیتکس و دیگر صرافی های ایرانی

پیشنهاد نوین والت

هر سوالی داری ما سعی می کنیم مثل یه دوست به شما مشاوره بدیم . کافیه فرم مارو پر کنی و کمی راجع به مشکلت یا سوالت توضیح بدی

عناوین این مقاله

پارس وی دی اس

بعد از مدت ها و گذشت این یک سال و اندی تصمیم گرفتم این مطلب رو در وبسایتم منتشر کنم , تا حداقل به بازدیدکنندگان معدودی که نوین والت دارد این مساله رو اطلاع رسانی کنم . که در انتقال ارزهای خود حتما دقت کامل را داشته باشید و بعد از اطمینان انتقال خود را انجام دهید.

طی دو سالی که در ارتباط با مشکلات کاربران در صرافی های مختلف از جمله صرافی های ایرانی و یا صرافی های خارجی کار کردم , مورد های زیادی از عدم رعایت حقوق کاربران داشتم .

آخرین مورد کاربر محترمی بود که دو ماه پیش در صرافی نوبیتکس توکن sETH رو در بستر Erc20  به آدرس کیف پول اتریوم (Eth) خودش ارسال کرده بود . صرافی نوبیتکس توکن sETH  رو ساپورت نمی کرده و بعد از ارسال در واقع مبلغی به کیف پول کاربر شارژ نشده بود.

و بعد از پیگیری کاربر , و اعلام به پشتیبانی , پشتیبانی به او گفته بود که این توکن شامل توکن هایی که نوبیتکس پشتیبانی می کند نمی شود و مبلغ ایشان در لیست بازیابی قرار گرفته است .

بعد از اینکه کاربر این مورد را با من مطرح کرد , سعی کردم به قوانین و مقررات صرافی نوبیتکس مراجعه کنم و بند (بازیابی) رو مطالعه کنم .

در صفحه قوانین و مقررات نوبیتکس موارد زیر ذکر شده است :

اگر در هنگام واریز به شبکه انتقال مبدا و مقصد توجه نداشته باشید و از شبکه اشتباهی برای انتقال استفاده کنید؛ امکان دریافت و شارژ کیف پول مقصد وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال اگر شما برای برداشت اتریوم از کیف پولی که از شبکه بایننس چین پشتیبانی می‌کند آدرس کیف پول اتریومی را وارد کنید؛ حساب نوبیتکس شما شارژ نخواهد شد. از طرفی اتریوم انتقالی در کیف پول قبلی شما نیز قابل مشاهده نیست. بنابراین در هنگام واریز و برداشت به شبکه کیف پول مقصد و مبدا دقت کنید. برای دیدن شبکه‌های پشتیبانی شده در نوبیتکس می‌توانید به اینجا مراجعه کنید و در جدول تمامی شبکه‌هایی که در نوبیتکس پشتیبانی می‌شود را ببینید.

اما در صورت بروز اشتباه چه باید کرد؟

اگر واریز ارز روی شبکه پشتیبانی نشده، به نوبیتکس باشد؛ با توجه به ذخیره‌سازی سرد امکان بازیابی دارایی واریز شده با استفاده از کلید خصوصی وجود ندارد. در واقع این کار دارایی همه کاربران را تهدید خواهد کرد. اما این به معنی غیرممکن بودن امکان بازیابی نیست.

در صورت بروز چنین اتفاقی با پشتیبانی نوبیتکس از طریق چت ارتباط بگیرید. پشتیبان اطلاعات لازم را از شما دریافت خواهد کرد و به بخش بازیابی منتقل خواهد کرد تا در لیست بازیابی قرار بگیرد. لازم است که در این باره صبور باشید زیرا ممکن است این فرایند بسیار زمان‌بر باشد و هیچ زمان دقیقی برای انجام بازیابی وجود ندارد. ایجاد چنین مکانیسمی برای هر توکن بسیار زمان گیر است. مسئولیت واریز اشتباه با کاربر بوده و هیچ شکایتی در این خصوص پذیرفته نیست.

و همچنین در صفحه اختصاصی صرافی نوبیتکس به مساله بازیابی می خوانیم :

مسئولیت نوبیتکس برای بازیابی تراکنش‌های اشتباه

آنطور که در قوانین و شرایط استفاده از خدمات نوبیتکس آمده، ممکن است عملیات بازیابی تا ماه‌ها به طول انجامد و “نوبیتکس در قبال بازیابی توکن‌هایی که کاربران به اشتباه ارسال کرده‌اند هیچ گونه مسئولیتی ندارد.” حتی اگر تراکنش اشتباه با مسئولیت شخص کاربر انجام شده باشد، با این وجود نوبیتکس تلاش خود را برای بازگرداندن دارایی کاربران به کار می‌گیرد. به همین خاطر هر ماه یک بار زیرساخت لازم برای بازیابی تراکنش‌های اشتباه در نوبیتکس فراهم می‌شود ولی با این وجود باز هم ممکن است پیگیری‌های نوبیتکس به دلایل مختلفی با در بسته مواجه شود.

فرآیند استعلام مجدد و گرفتن تأیید آدرس مورد نظر کاربر برای انجام فرآیند بازیابی، از طریق ایمیل به صورت معمول بیش از یک ماه طول می‌کشد و بیش از ۳۰درصد از استعلام‌های نوبیتکس از طرف کاربر بدون پاسخ می‌ماند یا کاربر مجددا آدرس کیف پول نوبیتکس خود که امکان ارسال توکن مورد نظر به آن وجود ندارد را در پاسخ به ایمیل ارسال می‌کند. در این مواقع لازم است تا پیگیری‌های مجدد به صورت رفت و برگشتی انجام شود که این موضوع فرآیند بازیابی را طولانی‌تر می‌کند.

همچنین بیش از 30درصد از کاربران در زمان بازیابی هزینه‌های مورد نیاز برای انجام فرآیند بازیابی را تأمین نمی‌کنند. به طور مثال از تعداد 31مورد درخواست بازیابی بیت‌کوین ارسال شده برروی bep2، تنها پنج مورد از کاربران آدرس درست برای بازیابی تراکنش ارسال کرده‌اند و باقی کاربران مجدداً یا آدرس نوبیتکس خود، یا آدرس اکسچنج‌هایی که آنها نیز این توکن معادل را پشتیبانی نمی‌کنند ارسال کرده‌اند، این در حالی است که در حال حاضر بیش از 2 ماه از ارسال ایمیل درخواست تأیید آدرس‌های مقصد به کاربران برای استعلام آدرس بازیابی به شکل صحیح توسط کاربر می‌گذرد و آمار آدرس‌های صحیح برای ارسال افزایش نیافته است.

تلاش نوبیتکس برای راحت‌تر شدن فرآیند بازیابی تراکنش‌ها

فرآیند بازیابی تراکنش اشتباه شامل درخواست کاربر به پشتیبانی، ثبت اطلاعات اولیه، ارسال ایمیل استعلام و تایید آدرس، ارسال ایمیل اعلام هزینه، انجام تراکنش، اطلاع‌رسانی در صورت نبود موجودی کافی در حال حاضر به صورت غیرسیستماتیک پیگیری می‌شود و نوبیتکس در نظر دارد با ایجاد امکان رصد مراحل مختلف، ضمن کاهش مدت زمان انجام فرآیند بازیابی، تجربه کاربری بهتری برای فرآیند بازیابی تراکنش‌های اشتباه ارائه دهد. بهبود فرآیند ثبت درخواست بازیابی برای کاهش رفت و برگشت های تأیید گرفتن آدرس بازیابی از کاربران و پرداخت هزینه بازیابی در دستور کار قرار گرفته و تا انتهای بهار ۱۴۰۲ رونمایی خواهد شد.

 

 نقد این موضوع :

به عنوان شخصی که دو سه سالی در فضای ارزهای دیجیتال و صرافی ها بودم و حتی بعضا با بسیاری از صرافی ها همکاری داشته ام و حتی برای بسیاری از آنها رزومه خودم رو ارسال کردم :)) , انتقادم به نوبیتکس در مساله عدم شفاف کردن مکانیزم بازیابی است . بسیاری از موضوعاتی که داشتم حتی صرافی های ایرانی در همان ابتدا منکر هرگونه بازیابی و همکاری شده اند و خب متاسفانه هیچ مکانیزم قانونی برای این مساله وجود ندارد , ولی در مورد نوبیتکس مساله اینجاست با تمام همکاری و پشتیبانی که دارد در نهایت زمان (نامشخصی) به شما برای مساله بازیابی اعلام می شود و این موضوع برای شخص من که یک کاربر ساده هستم باعث نارضایتی است . ولی چرا ؟

 

۱. صرافی نوبیتکس با توجه به مکانیزم منحصر به خود و رعایت امنیت به موضوع کیف پول ها نگاه می کند.

۲. اضافه کردن هر توکن و یا ارزی به یک صرافی نیاز به هزینه و بستر سازی دارد که در مورد بالا نیز صدق می کند.

۳. امر تخلیه کردن و استخراج کلید , خصوصا برای صرافی پر ترافیکی مانند نوبیتکس تقریبا یک دردسر بزرگ است .

 

با وچود موضوعات بالا شما به عنوان یک صرافی , قوانین و مقررات شفافی در اختیار مشتریان قرار می دهید ولی با توجه به مشکل عدم خواندن قوانین و مقررات و همچنین مساله عدم اطلاع کاربران از بحث شبکه و قراردادهای هوشمند و بستر های مختلف با مشتریانی مواجه می شود که اشتباها ارز های خود را جابه جا کردند و این یک سناریو قابل پیش بینی برای یک صرافی است .

با توجه به اینکه امروزه صرافی های Cex ها و Dex ها و حتی صرافی های تازه نفس ایرانی به سرعت در حال رشد و ارتقا هستند و سریعا در حال توسعه هستند به نظر ایجاد یک مکانیزم و سازوکار برای ( کاهش دادن ارسال های اشتباه ) به نظر ضروری می رسد.

پاسخ ؛؛شاید ماه ها به طول بکشد؛؛ برای یک مشتری مال باخته بیشتر جنبه دلسردی و یاس دارد . تا شفاف کردن مساله . و نه فقط این مورد در مورد نوبیتکس بلکه چند ماه قبل نیز من با این موضوع مواجه شدم . از نظر من نقص کار (انتخاب یک جمله اشتباه ) است.

 

در پایان این حق برای صرافی نوبیتکس وجود دارد که کاملا این موضوع رو شفاف کند , چرا که هیچ گونه قصدی برای تخریب در این مطلب وجود ندارد و همینطور سعی بر این بود وارد فضای رقابتی هیچ کدام از صرافی ها با مثال زدن نشوم .

در روزهای بعد سعی می کنم در ارتباط با صرافی های دیگر و تجربه مشتریانم صحبت کنم و آن را به شما انتقال بدهم . چرا که هر روز متوجه این موضوع می شوم که کاربران ایرانی بدلیل مشکلاتی که قابل حل هستند وارد صرافی ها و سایت های خارجی می شوند و بسیاری از آنها سرمایه و دارایی خود را از دست می دهند.

 

 

با دیگران نیز به اشتراک بذارید :

مقالات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید