• خانه
  • مقالات
  • ارز اتریوم ETH چیست ؟ چگونه با ارز دیجیتال اتریوم کار کنیم

ارز اتریوم ETH چیست ؟ چگونه با ارز دیجیتال اتریوم کار کنیم

پیشنهاد نوین والت

هر سوالی داری ما سعی می کنیم مثل یه دوست به شما مشاوره بدیم . کافیه فرم مارو پر کنی و کمی راجع به مشکلت یا سوالت توضیح بدی

عناوین این مقاله

پارس وی دی اس

اتریوم چیست؟

اتریوم چیست؟

اگر بیت کوین (BTC) واحد پول آینده است، پس اتریوم چیست؟ برای کسی که تازه وارد رمزنگاری شده است، با توجه به اینکه اتریوم و ارز دیجیتال بومی آن (ETH) احتمالاً در همه جا در کنار بیت کوین، از دفاتر صرافی گرفته تا اخبار، یافت می شوند، این سؤال منطقی است.

با این حال، منصفانه نیست که اتریوم را در رقابت مستقیم با بیت کوین در نظر بگیریم. زیرا اهداف، ویژگی ها و حتی تکنولوژی متفاوتی دارند. در این مقاله به بررسی کلی مکانیسم اتریوم می پردازیم پس با ما همراه باشید.

تراکنش‌ ها و کسب درآمد از دارایی‌ ها را از طریق ذخیره، استفاده و ذخیره توکن‌ های غیرقابل تعویض (NFT)، تجارت ارز های دیجیتال، بازی، رسانه‌ های اجتماعی و موارد دیگر امکان‌پذیر می‌ کند.
بسیاری اتریوم را قدم بعدی در اینترنت می دانند. اگر پلتفرم‌ های متمرکزی مانند Apple App Store Web 2.0 را نشان دهند، این یک شبکه غیرمتمرکز و کاربر محور مانند اتریوم Web 3.0 است.

در واقع، این «وب نسل بعدی» از برنامه های غیر متمرکز (DApps)، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و صرافی های غیر متمرکز (DEX) پشتیبانی می کند.

اتریوم دومین پروژه از ابتدا است هیچ بلاک چین بزرگی در جهان وجود نداشت. ویتالیک بوترین این پروژه را برای رفع کاستی های بیت کوین ایجاد کرد. Vitalik در سال 2013 از نقشه راه اتریوم پرده برداری کرد که جزئیات قرارداد های هوشمند – بیانیه های خودکار اگر-پس غیر قابل تغییر – را که امکان توسعه برنامه های کاربردی غیرمتمرکز را فراهم می کرد، ارائه کرد.

در حالی که توسعه DApp از قبل در فضای بلاک چین وجود داشت، مشکل این بود که پلتفرم ها نمی توانستند با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند. ویتالیک می خواست اتریوم را متحد کند. به نظر او، یکسان سازی عملکرد و تعامل DApps تنها راه برای حفظ پذیرش آن بود.

بنابراین، اتریوم 1.0 متولد شد. برای راحتی، آن را مانند اپ استور اپل در نظر بگیرید: فضایی برای ده ها هزار برنامه مختلف که همگی از قوانین یکسانی پیروی می کنند. فقط آن دسته از قوانین در شبکه کد گذاری می شود و به طور مستقل توسط توسعه دهندگانی که می توانند قوانین خود را در DApps اعمال کنند، اجرا می شود.

اما مانند اپل، هیچ حزب مرکزی برای تغییر و اجرای مقررات وجود ندارد. در عوض، قدرت در دست کسانی است که به عنوان یک جامعه با هم کار می کنند.

البته ساخت چنین شبکه ای ارزان نیست. با در نظر گرفتن این موضوع، ویتالیک و هم بنیانگذارانش – گاوین وود، جفری ویلک، چارلز هاسکینسون، میهای آلیس، آنتونی دی یوریو و امیر چتریت – توکن هایی برای جمع آوری 18,439,086 دلار از پیشرفت های فعلی و آتی اتریوم داشتند در واقع تامین مالی شد.

این گروه همچنین بنیاد اتریوم را در سوئیس با مأموریت حفظ و توسعه شبکه تأسیس کرد. اندکی پس از آن، ویتالیک اعلام کرد که این بنیاد به صورت غیر انتفاعی فعالیت خواهد کرد و باعث شد برخی از بنیانگذاران آن را ترک کنند.

با گذشت زمان، توسعه دهندگان با ایده های غیرمتمرکز خود به اتریوم آمدند. در سال 2016، این کاربران The DAO را تأسیس کردند، یک گروه طرفدار دموکراسی که در مورد تغییرات و پیشنهادات شبکه رای می داد. این سازمان با یک قرارداد هوشمند پشتیبانی می‌ شد و در صورت نیاز به تغییرات در هسته، باید اکثریت را به دست می‌ آورد.

امنیت دزدیده شد، برای برگرداندن سرقت و بازگرداندن پول، DAO به هارد فورک اتریوم رای داد، از شبکه قدیمی قطع شد و به یک پروتکل جدید ارتقا یافت، که اساساً یک ارتقاء نرم افزاری بزرگ بود. این فورک جدید نام اتریوم را حفظ کرد، در حالی که شبکه اصلی به عنوان “Ethereum Classic” هنوز وجود دارد و به کار خود ادامه می دهد.

اتریوم چگونه کار می کند؟

مانند بیت کوین، شبکه ETH بر روی هزاران رایانه در سراسر جهان وجود دارد و این به لطف کاربرانی است که به جای یک سرور بر روی یک سرور متمرکز می شوند. آنها خودشان به عنوان “گره” در شبکه شرکت می کنند. این باعث می شود که شبکه ETH بسیار غیرمتمرکز و بسیار مصون از حمله باشد و اساساً تخریب آن غیرممکن است.

مهم نیست که یک رایانه از کار بیفتد زیرا هزاران رایانه دیگر شبکه را نگه می دارند. ETH اساساً یک سیستم غیرمتمرکز واحد است که رایانه ای به نام ماشین مجازی اتریوم (EVM) را اجرا می کند. هر گره یک کپی از آن رایانه را در خود نگه می دارد، به این معنی که هر تعاملی باید تأیید شود تا همه بتوانند نسخه خود را به روز کنند.

فعل و انفعالات شبکه “تراکنش” در نظر گرفته می شود. و در بلوک های زنجیره بلوکی اتریوم ذخیره می شود. ماینرها این بلوک ها را قبل از اتصال به شبکه به عنوان تاریخچه مسدود می کنند. تراکنش را حفظ کنید، آن را تأیید کنید.

استخراج اتریوم

استخراج اتریوم

استخراج برای تأیید تراکنش ها به عنوان روش اثبات رضایت (PoW) شناخته می شود. هر بلوک دارای یک کد 64 رقمی منحصر به فرد است که آن را شناسایی می کند. ماینر ها از قدرت کامپیوتر خود برای یافتن آن و اثبات منحصر به فرد بودن این کد استفاده می کنند. قدرت محاسباتی آنها “اثبات” این موضوع است و ماینرها برای تلاش هایشان در ETH پاداش می گیرند.

همچنین مانند بیت کوین، تمامی تراکنش های اتریوم کاملا عمومی و شفاف هستند. ماینر ها بلوک های تکمیل شده را در بقیه شبکه توزیع می کنند، تغییر را تایید می کنند و بلوک ها را به بلاک چین اضافه می کنند. بلوک های تایید شده قابل دستکاری نیستند و به عنوان یک تاریخچه کامل از تمام تراکنش های شبکه عمل می کنند.

اتریوم از کجا می آید؟

اما اگر ماینرها برای کارشان پول می گیرند، اتریوم از کجا می آید؟ هر تراکنش با کارمزدی به نام “گاز” همراه است که توسط کاربر شروع کننده تراکنش پرداخت می شود.

این کارمزد به استخراج کننده ای پرداخت می شود که تراکنش را تایید می کند و انگیزه استخراج آینده را فراهم می کند و امنیت شبکه را تضمین می کند. گاز اساساً به عنوان یک محدودیت عمل می کند و تعداد اقداماتی را که کاربر می تواند در هر تراکنش انجام دهد محدود می کند. همچنین از اسپم شبکه جلوگیری می کند.

از آنجایی که اتریوم بیشتر یک توکن کاربردی است تا یک توکن ارزشی، عرضه آن بی نهایت است. اتر به صورت پیوسته به صورت پاداش استخراج کننده در گردش است و پس از اینکه شبکه به سمت اثبات سهام (PoS) حرکت کرد، با پاداش های انباشته نیز وارد گردش می شود. در واقع، از نظر تئوری، اتر همیشه مورد تقاضا خواهد بود.

متأسفانه، برای بسیاری، هزینه های گاز اتریوم بر اساس فعالیت شبکه می تواند بسیار بالا باشد. این به این دلیل است که یک بلوک می تواند گاز زیادی را حمل کند که بسته به نوع و مقدار تراکنش متفاوت است.

در نتیجه، ماینرها تراکنش هایی را با بالاترین کارمزد گاز انتخاب می کنند، به این معنی که کاربران ابتدا برای اعتبارسنجی تراکنش با یکدیگر رقابت می کنند. این رقابت هزینه ها را بالاتر و بالاتر می برد.

تعامل با اتریوم به یک ارز دیجیتالی نیاز دارد که در کیف پول ذخیره شود. این کیف پول به DApps متصل می شود و به عنوان گذرنامه ای برای اکوسیستم اتریوم عمل می کند.

از آنجا، هر کسی می‌تواند اقلامی بخرد، بازی کند، قرض دهد و انواع فعالیت‌ها را درست مانند اینترنت سنتی انجام دهد. با این حال، وب سنتی برای کاربران رایگان است زیرا آنها اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار می دهند. نهاد هایی که وب سایت ها را اجرا می کنند سپس آن داده ها را برای درآمد می فروشند.

کریپتوکارنسی در اینجا جایگزین داده می شود، به این معنی که کاربران می توانند به صورت ناشناس تعامل داشته باشند. همچنین به این معنی است که استفاده از DApp بدون تبعیض است. به عنوان مثال، هیچ برنامه وام یا بانکی نمی تواند شما را بر اساس نژاد یا وضعیت مالی رد کند. یک واسطه نمی تواند آنچه را که “تراکنش مشکوک” می نامد مسدود کند. کاربران کنترل می کنند که چه کاری انجام می دهند و چگونه آن را انجام می دهند، به همین دلیل است که بسیاری اتریوم را Web 3.0 می دانند.

اتریوم چه کاری انجام می دهد؟

اتریوم چه کاری انجام می دهد؟

تأمین مالی غیر متمرکز مطمئناً بزرگترین دستاورد اتریوم بوده است. DApp هایی که می توانند چندین عملکرد را در اکوسیستم انجام دهند در حدود سال های 2019 تا 2020 ظاهر شدند و روز به روز محبوب تر می شوند. هرچه تعداد DApp ها بیشتر باشد، از شبکه اتریوم بیشتر استفاده می شود. پلتفرم اتریوم DeFi بزرگترین پلتفرم برای تامین مالی غیرمتمرکز موجود است.

برای مثال، هنرمندان با آوردن آثار خود به بلاک چین از طریق توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT، میلیون‌ ها دلار درآمد کسب می‌ کنند. ممکن است تعجب کنیم که چرا هنر دیجیتال می خریم در حالی که فقط می توانیم از آن عکس بگیریم؟

کلکسیونرها در واقع می خواهند صاحب اثر باشند، به همین دلیل است که NFT ها برای داشتن آثار هنری دیجیتال به وجود آمدند و این یک مزیت بسیار جذاب برای مجموعه دارانی است که علاوه بر خرید آثار هنری دیجیتال، مالک آن هستند.

همه اینها به طور مستقل از طریق بلاک چین و قراردادهای هوشمند مدیریت می شوند. با DeFi، کاربران کنترل بیشتری بر سرمایه خود نسبت به قبل دارند.

اتریوم علاوه بر تمرکززدایی و ناشناس بودن مزایای دیگری مانند عدم سانسور دارد. به عنوان مثال، اگر شخصی چیزی توهین آمیز را توییت کند، توییتر می تواند آن را حذف کرده و کاربر را مجازات کند.

با این حال، در یک پلت فرم رسانه اجتماعی مبتنی بر اتریوم، این تنها در صورتی امکان پذیر است که جامعه به آن رای دهد. به این ترتیب، کاربران با دیدگاه‌ های متفاوت می‌ توانند هر طور که صلاح می‌ دانند بحث کنند و مردم می‌ توانند تصمیم بگیرند که چه چیزی بگویند و چه چیزی نگویند.

مقتضیات جامعه نیز مانع از تصاحب بازیگران بد می شود. فردی با نیت بد باید 51 درصد از شبکه را کنترل کند تا تغییری ایجاد کند که در بیشتر موارد تقریبا غیرممکن است. چنین محیطی بسیار امن تر از یک سرور ساده است که می تواند به خطر بیفتد.

سپس قرارداد های هوشمندی وجود دارد که بسیاری از اقدامات انجام شده توسط مقامات مرکزی در وب سنتی را خودکار می کند. به عنوان مثال، یک فریلنسر در Upwork باید از این بستر برای یافتن مشتریان و تنظیم قراردادهای پرداخت استفاده کند.

مدل کسب و کار Upwork درصدی از هر قرارداد را برای حقوق کارکنان پلتفرم، هزینه های سرور و غیره محاسبه می کند. در وب 3.0، مشتری می تواند به سادگی یک قرارداد هوشمند بنویسد که “اگر کار در زمان X تحویل داده شود، وجوه آزاد می شود.” در این صورت، قوانین در قرارداد سخت کد شده و هیچ یک از طرفین نمی توانند پس از نوشتن آن را دستکاری کنند.

همچنین بدست آوردن اتر از همیشه آسانتر شده است. این روز ها شرکت هایی مانند PayPal و شرکت تابعه آن Venmo از خرید درون برنامه ای ارز های دیجیتال فیات پشتیبانی می کنند. با میلیون ها مشتری در هر پلتفرم، می توان انتظار داشت که آنها به زودی وارد پلتفرم شوند. به نظر می رسد برخی از مسائل کلیدی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

اولین مورد مقیاس پذیری است. Vitalik اتریوم را به عنوان وب فعلی تصور می کرد که میلیون ها کاربر در آن واحد در تعامل هستند. با این حال، طبق الگوریتم اجماع PoW، چنین تعاملی توسط زمان اعتبارسنجی بلوک و هزینه‌های گاز محدود می‌شود. علاوه بر این، تمرکززدایی یک مانع است. یک نهاد مرکزی، مانند ویزا، همه چیز را مدیریت می کند و فرآیند تراکنش را تکمیل می کند.

دوم هزینه است. توسعه اتریوم گران است و تعامل با آن برای کاربرانی که با این فناوری آشنا نیستند چالش برانگیز خواهد بود. برخی از پلتفرم ها برای نگهداری اتریوم به کیف پول های خاصی نیاز دارند، به این معنی که باید ETH را از کیف پول فعلی به کیف پول مورد نیاز انتقال داد. این یک مرحله غیر ضروری است که ریشه در اکوسیستم مالی فعلی ما دارد و برای مبتدیان اصلا خوشایند نخواهد بود.

البته پلتفرم اتریوم تداعی بسیار خوبی دارد که می تواند کاربران زیادی را به خود جذب کند. اما در عمل، استفاده از اتریوم باید ساده شود، زیرا تفاوت های زیادی بین یادگیری استفاده از بلاک چین وجود دارد.

اتریوم 2.0 (Eth2) چیست؟

اتریوم 2.0 (Eth2) چیست؟

انتظار می رود اتریوم به آرامی به نسخه 2.0 ارتقا یابد، که انتظار می رود شامل یک الگوریتم اجماع ضد سهام باشد. شبکه سنتی اتریوم از سال 2020 تا 2022 روی یکپارچگی با Beacon Chain کار کرده است که اولین ویژگی جدید اتریوم 2.0 است.

نیاز به ارتقاءهای آینده مانند شاردینگ را اضافه می کند. موضوع مقیاس پذیری که قبلاً مورد بحث قرار گرفت را به خاطر دارید؟ سایه زدن و فرآیند خرد کردن بخش بزرگی از حل مشکلات مقیاس پذیری خواهد بود.

این شبکه‌ های کوچک‌ تر را می‌ توان توسط کاربرانی با سخت‌ افزار ضعیف‌تر اجرا کرد، زیرا آنها فقط باید اطلاعات آن قسمت را به جای کل شبکه ذخیره کنند. اساساً، اشتراک اعتبار اتریوم آن را در دسترس تر می کند و به رفع گرفتگی شبکه اصلی کمک می کند.

اتریوم 2.0 تعداد علاقه مندان به ارزهای دیجیتال را افزایش می دهد. افراد مشهور از NFT استفاده می کنند و آگاهی عمومی از بلاک چین در حال افزایش است.

با این حال، تمام این فعالیت ها منجر به کارمزد تراکنش های بالا و اعتبارسنجی کندتر شده است که نمونه ای از نیاز به اتریوم 2.0 است. خوشبختانه،توسعه دهندگان DApp سخت کار می کنند تا این مشکلات را برطرف کنند.

اتریوم 2.0 نیز به جای اینکه یک فرآیند استخراج انرژی بر باشد، به الگوریتم اجماع PoS منتقل می شود. اثبات سهام، ماینرها را با طلبکاران جایگزین می کند، کاربرانی که بلاک چین اتریوم را ذخیره می کنند، تراکنش ها را تایید می کنند و موارد دیگر.

استدلال اثبات سهام این است که سریع‌ تر و در دسترس‌ تر از Consensus بلاک‌ چین است و مانند استخراج، به سخت‌افزار خاصی نیاز ندارد، به این معنی که هر کسی با بودجه و دستگاه کمی می‌تواند در این فرآیند شرکت کند.

در تئوری، این دسترسی باید شبکه را رشد دهد. هرچه اعتبار سنجی بیشتر باشد، بلوک های بیشتری تأیید می شوند. طلبکاران اضافی نیز به طور فزاینده ای اتریوم را غیرمتمرکز کرده و امنیت را با گسترش آن افزایش می دهند.

پروژه های مالی غیرمتمرکز و NFT مورد استفاده با محبوبیت فزاینده ای روبرو هستند. حامیان پرونده او تلاش کرده اند تا رونوشت واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند. شبکه زیرا افزایش فعالیت توسعه دهندگان بیشتر و بیشتری را به اتریوم جذب می کند.

همچنین برای رقبای چابک‌ تری که به تازگی وارد میدان شده‌ اند، مهم خواهد بود. در همین حال، سرمایه‌ گذارانی مانند Garg هشدار می‌ دهند که در بلند مدت، بازار ارز های دیجیتال ممکن است معکوس شود و بیت‌ کوین به سلطه بلامنازع خود بازگردد.

نتیجه گیری درباره اتریوم:

اتریوم بسیار جای پیشرفت دارد اما می تواند در آینده دنیا را مال خود کندوما در این مقاله از نوین والت تلاش کردیم تا اتریوم را به خوبی معرفی کنیم تا اگر می خواهید وارد دنیای بزرگ ارز دیجتال شوید بدانید که از کجا شرو کنید.

منبع: safirsoft

با دیگران نیز به اشتراک بذارید :

مقالات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید